Numai împreună ne putem asigura o comunitate liniştită

O dovadă a faptului ca poliția dorește să se apropie de cetățeni este înființarea poliției de proximitate în toate județele țării, inclusiv în județul Suceava, căreia îi revine rolul de a preveni eventualele evenimente neplăcute, de a ajuta omul, de a-l îndruma să găsească o cale cât mai scurtă pentru rezolvarea problemelor care îl apasă, în fond îi revine rolul de a câștiga prietenia și încrederea cetățeanului, fără informația și sprijinul căruia munca poliției în nici o țară din lume nu poate fi eficientă.
Concept relativ nou pentru România, Poliţia de Proximitate a fost implementată deja în mai multe state europene din necesitatea de a-i apropia pe oamenii legii de comunitate, după ce motorizarea și tehnica i-au îndepartat de străzi. Rolul acestor politisti este prevenirea dificultăților, pornind de la o bună cunoastere a zonei și totodată evaluarea permanentă a riscurilor care pot ameninta societatea civilă.
În spațiul public, poliția răspunde de siguranța cetățenilor. Ea trebuie să reactioneze când această sigurantă este amenintată. Dar este mai bine să previi răul, decat să repari daunele provocate ulterior de acesta.
De aceea există acum poliția de proximitate.
Poliţia de proximitate este implementată printr-un nou compartiment de specialiști al Poliției de O. P., dar esența acestui concept trebuie să devină în același timp baza mentalității Poliției Române. Aceasta din urmă știe că este un prestator de servicii pentru populație.
Obiectivul principal al Poliției de proximitate este să asculte cu atenție problemele cetățenilor pentru a reacționa cu măsuri preventive. În multe țări, Polițiștii de Proximitate fac de mult parte din peisajul vieții cotidiene urbane. Și peste tot unde sunt prezenți, s-a observat că odată cu creșterea siguranței cetățenilor, crește și încrederea reciprocă între poliție și populație.
Prin înființarea Poliției de Proximitate, Poliţia Română dorește să întărească siguranța în spațiul public și să sporească sentimentul de siguranță al cetățenilor.

Atribuții:

  • stabilește și menține legătura între poliție și populația din sectorul său de activitate;
  • culege informații utile muncii de poliție, în mod direct și personal, pe care le concretizează într-un raport pe care-l prezintă șefului său;
  • întocmește și actualizează lista tuturor societăților comerciale din zona sa de competență, institutiilor, organizațiilor neguvernamentale, unităților de învațământ și asociațiilor de proprietari, participând la ședințele organizate de aceștia;
  • ține legătura cu persoanele de vârsta a treia, potențiale victime ale infracțiunilor și la nevoie organizează întâlniri de grup în care poartă dialog în scop preventiv;
  • ține legătura permanentă cu instituțiile de învațământ, având în atenție tinerii cu comportament deviant și organizează întâlniri cu caracter educativ-preventiv;
  • participă la ședintele consiliilor locale, singur sau, după caz, împreună cu șeful subunității în care lucrează;
  • ajută cetățenii aflați în pericol care fac parte din categoriile cu grad înalt de risc din punct de vedere al victimizării;
  • selectează, instruiește și folosește în activitățile curente persoane de încredere, pe bază de voluntariat;
  • atrage și mobilizează cetățenii în derularea unor programe de prevenire a criminalității în cartiere, organizarea de echipe de paza și supravegherea parcărilor, imobilelor și dotările edilitare, precum și a zonelor în care se comit frecvent acostări de persoane ori în care se adună grupuri de tineri care tulbură liniștea publică;
  • efectuează acte de constatare și sancționare numai în cazul infracțiunilor și contravențiilor flagrante;
  • comunică și colaborează cu ceilalți polițiști și subunități pentru rezolvarea problemelor din zona de competență;
  • trebuie să-și facă simțită prezența în locurile publice (piețe, parcuri, străzi foarte circulate etc.).


Obiective de prevenire

  • scade teama constatată în sânul populației și încurajează o modalitate de a gândi și de a acționa preventiv;
  • crește responsabilitatea cetățenilor privind grijă de viata si proprietatea altuia;
  • dovedește populației că securitatea socială contribuie la creșterea calității vieții;
  • favorizează colaborarea între populație și poliție, încurajând populația să informeze, cu toată responsabilitatea, poliția atunci când au cunoștință de un delict;
  • învață populația să evalueze corect criminalitatea, să-și controleze teama proprie și să contribuie la scăderea criminalității și temerilor pe care aceasta le inspiră;
  • angajarea profundă pretutindeni unde poliția poate, pentru prevenirea criminalității și diminuarea sentimentului de insecuritate;        
  • securitatea socială a cetățenilor depinde într-o mare măsură de comportamentul fiecărui cetățean.
  • măsurile luate de polițiști nu sunt suficiente doar ele pentru protecția populației împotriva criminalității.